Visuaalinen identiteetti sisustussuunnittelun apuna
Tässä artikkelissa kerron kätevästä työkalusta, jota käytän työssäni hyvin usein. Työkalun nimi on visuaalinen identiteetti. Tunnetaan myös nimellä mood board.
Rakennan heti suunnittelun alussa tilan visuaalisen identiteetin, eli pääasiassa kuvista koostuvan sivun, joka on apuna koko suunnitteluprojektin ajan. Tästä työkalusta voi olla apua sinullekin, joten lue lisää ja katso artikkelin lopussa olevat esimerkit.
Kuvallinen ohjenuora auttaa monessa tilanteessa
Tilan sisustusta suunniteltaessa meillä on yleensä ajatus, miltä valmis tila tulee näyttämään. Tämä ajatus saattaa kuitenkin helposti unohtua suunnittelun ja tilan rakentamisen edetessä, kun ajatukset poukkoilevat pienissä yksityiskohdissa ja teknisissä toteutuksissa. Jotta alkuperäinen ajatus säilyy, voi apuna käyttää kuvallista karttaa, kollaasia, mood boardia tai miksi sitä haluaakaan kutsua.
Luo siis tilan visuaalinen identiteetti, joka muistuttaa sinua halutusta lopputuloksesta koko projektin läpi.
Jos teet suunnitelmaa asiakkaalle, hänellä saattaa olla jo valmiina ideakuvia. Voit sisällyttää kuvat kollaasiin ja lähteä rakentamaan muuta kuvastoa niiden ympärille. Haastattele asiakasta ja pyri keräämään yksityiskohtaista tietoa halutuista materiaaleista, muodoista ja toiminnoista. Kun teet visuaalisen identiteetin yhdessä asiakkaan kanssa ja pohjaat kaikki sisustusvalinnat siihen, on oikeanlaiseen lopputulokseen pääseminen varmempaa.
Voit ottaa sivun mukaan myös sisustusostoksille muistuttamaan, mitä tilaan oikeasti tarvitaan. Näin et sorru kaikkiin ihanuuksista mitä kaupasta löytyy, vaan fokus säilyy ja teet valintoja, jotka sopivat suunnittelemaasi tilaan.
Mitä sisältää ja mitä ei
Visuaaliseen identiteettin riittää yksi sivu, jossa tilan tunnelma, väri- ja muotomaailma, materiaalit jne. ilmaistaan kuvin ja tekstein.
Kuvissa näkyvien tuotteiden ei tarvitse olla samoja tuotteita mitä valmiissa tilassa tullaan käyttämään. Tuotevalintojen aika tulee myöhemmin. Tässä vaiheessa keskitytään keräämään ideoita, luodaan visuaalista ilmettä ja tunnelmaa, joka tilaan halutaan. Tuloksena on sivu, jonka avulla suunnittelun punainen lanka säilyy ja johon voit aina palata miettiessäsi tarkempia tuote- ja materiaalivalintoja.
Kollaasissa voit käyttää kuvien lisäksi myös sanoja, jotka kuvaavat haluttua lopputulosta. Joskus tilan tunnelmaa on helpompi kuvailla kuvien lisäksi myös kirjoittamalla.
Visuaalista identiteettiä tehdessä on hyvä miettiä tarkemmin tilan värien määrää ja keskinäistä suhdetta. Värien määrän tulisi näkyä selvästi myös visuaalisen identiteettisivun väreistä. Jos tilan pääväritys on tumma, varmista, että myös identiteettisivu on selkeästi pääväritykseltään tumma.
Ideakuvia voit etsiä monesta paikasta, esimerkiksi Pinterestistä tai Googlen kuvahausta. Muista kuitenkin huomioida kuvien tekijänoikeudet, jos teet suunnitelmaa asiakkaalle tai muutoin julkisesti jaettavaksi.
Esimerkit
Tein alle kaksi nopeaa esimerkkiä visuaalisesta identiteetistä kuvitteellisille asiakkaille. Todellisuudessa käytät tämän vaiheen tekemiseen luultavasti enemmän aikaa ja vaivaa, mutta toisaalta jo näinkin pienellä panostuksella saadaan pätevä työkalu suunnittelun avuksi.
Ensimmäinen asiakas on 40-vuotias mies, joka asuu omistusasunnossaan koiransa kanssa ja elää urbaania kaupunkilaiselämää. Hän haluaa kotinsa olevan tunnelmallinen ja toimiva. Tilaan halutaan tummia sävyjä ja aitoja materiaaleja, kuten puuta, betonia, nahkaa, villaa jne. Yleisilmeeltään sisustuksen halutaan pysyvän niukkana, jopa askeettisena, ja tavarat säilötään piiloon. Viherkasvit tuovat tilaan kuitenkin runsautta ja kodikkuutta. Alla visuaalinen identiteetti hänen kotiinsa.
Toisessa esimerkissä suunnitellaan kesämökin sisustusta. Asiakaspariskunta haluaa uudistaa vanhan perintömökin ilmettä raikkaammaksi ja vaaleammaksi, mutta kuitenkin säilyttää vanhan ja rennon mökkitunnelman. Mökille halutaan paljon pehmeitä sävyjä ja tekstiilejä luomaan kotoisuutta. Värimaailma pidetään niukkana ja luonnonmukaisena, jotta ilmeestä ei tule levoton. Sanat rauha, hiljaisuus, pehmeys ja rentous kuvastavat haluttua tunnelmaa.
Kannattaa tehdä koko sivun ilmeestä yhtenäinen. Eli mieti myös käytetyt fontit, sivun asettelu ja muu värimaailma, koska niilläkin voit korostaa haluttua tyyliä ja tunnelmaa. Näin tilan visuaalinen identiteetti välittyy katsojalle heti ensisilmäyksellä.
Visuaalinen identiteetti ei siis sisällä tilan toimintojen suunnittelua tai kalusteiden valitsemista. Kuvissa voi kuitenkin olla viitteitä tilan käyttötarkoituksesta, kuten koiran kuva kollaasissa, jossa asiakkaalla on koira ja joka halutaan ottaa suunnittelussa huomioon. Mutta yhtä hyvin voit valita kuvan, joka ei sellaisenaan tule olemaan valmiissa tilassa, mutta joka kuitenkin ilmentää haluttua tunnelmaa tai värimaailmaa.
Lopputuloksena syntyy sivu, josta kuka tahansa saa nopealla vilkaisulla käsityksen, minkälainen tunnelma ja värimaailma valmiissa tilassa tulee olemaan. Lisäksi saat itsellesi hyvän työkalun, jota voit käyttää apuna siinä vaiheessa, kun pohdit valintaa lukemattomien tuotevaihtoehtojen välillä.
Seuraa somessa!